Jak dobierać kolory w projektach graficznych?
Jak dobierać kolory w projektach graficznych?
4 (80%)
1 ocen
Dobry projekt graficzny powinien przyciągać wzrok i sprawiać, że osoba, która go zobaczy, zainteresuje się jego treścią oraz prezentowanymi na nim materiałami. Od tego, jak taki projekt odbierze klient, może zależeć efekt zakrojonej na szeroką skalę kampanii marketingowej.
Nawet najlepszy produkt i najlepsza treść mogą się nie sprzedać, jeżeli zostaną przedstawione za pomocą nieumiejętnego projektu graficznego. Odpowiednie zbudowanie wizerunku i marki jest w dzisiejszych czasach podstawą do osiągnięcia sukcesu w biznesie. Dlatego też niebagatelne znaczenie ma taka z pozoru błaha sprawa jak logo firmy czy plakat reklamowy. Tego typu projekty graficzne powstają niekiedy długimi miesiącami i są dopracowywane w najdrobniejszych szczegółach. Na projektancie, wykonującym taką grafikę, ciąży duża odpowiedzialność. Musi on przestrzegać wszystkich podstawowych zasad oraz wystrzegać się choćby najmniejszego błędu. Jednym z problemów, z jakimi musi się zmierzyć, jest dobór odpowiednich kolorów w swoich projektach graficznych.
Jak dobierać kolory w projektach graficznych?
Istnieją podstawowe reguły, jakimi możemy się kierować, tworząc własną paletę kolorów. Wszystkie one bazują na przestrzeni barw HSB, która jest odzwierciedlona za pomocą koła. Każdemu stopniowi w takim kole jest przypisana odpowiednia barwa, która im bliżej środka koła robi się jaśniejsza. Pracując na takim kole, możemy dopasować kolory tak, aby według jednej z czterech reguł, pasowały do siebie.
1. Reguła analogiczna
Reguła analogiczna, jak sama nazwa wskazuje, polega na dobieraniu kolorów, które leżą obok siebie, w takiej samej odległości od centrum koła. Stworzona w ten sposób paleta barw sprawia, że kolory na grafice prezentują się harmonicznie. Barwy leżące obok siebie na kole, występują w swoim towarzystwie również w naturze, co sprawia, że grafika wygląda naturalnie.
2. Reguła komplementarna
Reguła komplementarna polega na dobieraniu kolorów w pary w taki sposób, aby leżały dokładnie po przeciwnych stronach koła. Dobrane w ten sposób barwy bardzo ze sobą kontrastują, co jest coraz częściej używane w nowoczesnych, rzucających się w oczy projektach. W celu dobrania pełnej palety z jednej komplementarnej pary wystarczy odpowiednio modyfikować nasycenie barw i ich jasność, pozostawiając samą barwę niezmienioną.
3. Reguła rozdzielno- komplementarna
Zasada rozdzielno- komplementarna jest w pewnym sensie modyfikacją poprzedniej. Stosując ją, nie uzyskujemy aż tak wielkiego kontrastu barw, jak w wyżej wymienionej. W tym przypadku wybieramy kolor bazowy, a następnie ustalamy kąt, o jaki odchylone będą pozostałe kolory. W ten sposób uzyskamy 2 dodatkowe kolory.
4. Triada kolorów
Reguła bazująca na trójkach kolorów. Trójki uzyskuje się poprzez przeskok o 120 stopni na kole. Tak uzyskane barwy harmonijnie ze sobą współgrają, a także tworzą balans między kolorami do siebie podobnymi i zróżnicowanymi.
W sieci możemy znaleźć wiele programów, które, bazując między innymi na powyższych regułach, pomogą nam dobrać odpowiednią paletę barw do naszego projektu. Każdy zainteresowany bez problemu może wyszukać ich nazwy.
- 4 grudnia 2018
- By Netprint
Jak dobierać kolory w projektach graficznych?
Dobry projekt graficzny powinien przyciągać wzrok i sprawiać, że osoba, która go zobaczy, zainteresuje się jego treścią oraz prezentowanymi na nim materiałami. Od tego, jak taki projekt odbierze klient, może zależeć efekt zakrojonej na szeroką skalę kampanii marketingowej.
Nawet najlepszy produkt i najlepsza treść mogą się nie sprzedać, jeżeli zostaną przedstawione za pomocą nieumiejętnego projektu graficznego. Odpowiednie zbudowanie wizerunku i marki jest w dzisiejszych czasach podstawą do osiągnięcia sukcesu w biznesie. Dlatego też niebagatelne znaczenie ma taka z pozoru błaha sprawa jak logo firmy czy plakat reklamowy. Tego typu projekty graficzne powstają niekiedy długimi miesiącami i są dopracowywane w najdrobniejszych szczegółach. Na projektancie, wykonującym taką grafikę, ciąży duża odpowiedzialność. Musi on przestrzegać wszystkich podstawowych zasad oraz wystrzegać się choćby najmniejszego błędu. Jednym z problemów, z jakimi musi się zmierzyć, jest dobór odpowiednich kolorów w swoich projektach graficznych.
Jak dobierać kolory w projektach graficznych?
Istnieją podstawowe reguły, jakimi możemy się kierować, tworząc własną paletę kolorów. Wszystkie one bazują na przestrzeni barw HSB, która jest odzwierciedlona za pomocą koła. Każdemu stopniowi w takim kole jest przypisana odpowiednia barwa, która im bliżej środka koła robi się jaśniejsza. Pracując na takim kole, możemy dopasować kolory tak, aby według jednej z czterech reguł, pasowały do siebie.
1. Reguła analogiczna
Reguła analogiczna, jak sama nazwa wskazuje, polega na dobieraniu kolorów, które leżą obok siebie, w takiej samej odległości od centrum koła. Stworzona w ten sposób paleta barw sprawia, że kolory na grafice prezentują się harmonicznie. Barwy leżące obok siebie na kole, występują w swoim towarzystwie również w naturze, co sprawia, że grafika wygląda naturalnie.
2. Reguła komplementarna
Reguła komplementarna polega na dobieraniu kolorów w pary w taki sposób, aby leżały dokładnie po przeciwnych stronach koła. Dobrane w ten sposób barwy bardzo ze sobą kontrastują, co jest coraz częściej używane w nowoczesnych, rzucających się w oczy projektach. W celu dobrania pełnej palety z jednej komplementarnej pary wystarczy odpowiednio modyfikować nasycenie barw i ich jasność, pozostawiając samą barwę niezmienioną.
3. Reguła rozdzielno- komplementarna
Zasada rozdzielno- komplementarna jest w pewnym sensie modyfikacją poprzedniej. Stosując ją, nie uzyskujemy aż tak wielkiego kontrastu barw, jak w wyżej wymienionej. W tym przypadku wybieramy kolor bazowy, a następnie ustalamy kąt, o jaki odchylone będą pozostałe kolory. W ten sposób uzyskamy 2 dodatkowe kolory.
4. Triada kolorów
Reguła bazująca na trójkach kolorów. Trójki uzyskuje się poprzez przeskok o 120 stopni na kole. Tak uzyskane barwy harmonijnie ze sobą współgrają, a także tworzą balans między kolorami do siebie podobnymi i zróżnicowanymi.
W sieci możemy znaleźć wiele programów, które, bazując między innymi na powyższych regułach, pomogą nam dobrać odpowiednią paletę barw do naszego projektu. Każdy zainteresowany bez problemu może wyszukać ich nazwy.
OSTATNIE WPISY
Jak powinny wyglądać wizytówki dla taksówkarzy? - Wizytówki taxi
Na ratunek splątanym myślom - Wizytówki dla psychologów
Profesjonalne wzory wizytówek dla fryzjerów
Profesjonalna wizytówka dla fotografa - przegląd naszych wzorów!
FACEBOOK
INSTAGRAM
Please enter an Access Token on the Instagram Feed plugin Settings page.
KATEGORIE
PoradnikARCHIWUM