Psychologia percepcji, czyli jak zoptymalizować swoją identyfikację wizualną

Psychologia percepcji, czyli jak zoptymalizować swoją identyfikację wizualną
2 (40%) 1 ocen

Możliwości zaprojektowania wizytówki jest bardzo wiele i nie ma jednego, najlepszego sposobu na jej stworzenie. Mimo tego psycholodzy percepcji wyróżnili kilka prostych zasad, dzięki którym nasza wizytówka szybciej wpadnie w oko i łatwiej zostanie zapamiętana. Specjaliści od reklamy od lat wykorzystują te porady podczas tworzenia wizerunku firmy. Teraz i Ty możesz dowiedzieć się, czym warto się kierować podczas projektowania wizytówki.

Reguła równowagi

Chcąc zachować równowagę, myślimy często o balansowaniu pośrodku. Wyobrażamy sobie wagę, która, aby utrzymać równy poziom, musi być obciążona z dwóch stron tym samym ciężarem.

Tymczasem badania wykazały, że nasze oczy najdłużej zatrzymują się w odległości jednej trzeciej od górnego krańca środka wizytówki. To właśnie tam powinny znajdować się najważniejsze informacje, które chcemy na niej umieścić. Przy klasycznie skonstruowanej wizytówce właśnie w tym miejscu najczęściej znajduje się nazwa firmy lub imię i nazwisko jej właściciela, czy przedstawiciela. Zasada ta wykorzystywana jest od dawna i jak dotąd świetnie się sprawdza, nie ma sensu więc jej zmieniać.

Reguła rzutu oka

Jest to zasada wykorzystywana głównie w wizytówkach, w których odbiorca musi przeanalizować sporą ilość informacji. Na targach, podczas konferencji i pokazów, w których bierze udział szeroka liczba przedsiębiorców, osoby uczestniczące w takich wydarzeniach jednego dnia otrzymują całą masę wizytówek. Co zrobić, aby to właśnie nasza zwróciła ich uwagę? Karta firmowa łatwiej zapadnie w pamięci, jeżeli wokół głównego przekazu zostawimy pewną ilość wolnej przestrzeni. Nie zapełniajmy wizytówki na maksa. Kierujmy się myślą „mniej znaczy więcej” i zawrzyjmy najważniejsze informacje na jak najmniejszej ilości miejsca, przedstawiając je jasno i wyraźnie.

Reguła ruchu

Obrazy dynamiczne łatwiej przyciągają naszą uwagę niż grafika statyczna. Projektując wizytówkę, nie możemy wykorzystać poruszających się gifów czy animacji, mamy możliwość jednak zaakcentować ruch odpowiednim obrazkiem. Psychologia percepcji wskazuje na to, że warto zastosować w firmowych kartach strzałki lub grafikę wyciągniętej dłoni, coś, co skieruje nasze oczy w konkretny punkt, przyciągając uwagę do ważnej treści.

Jako że sama wizytówka to karta niewielkich rozmiarów, reguła ruchu nie ma w niej wielkiego znaczenia. Wykorzystywana jest ona głównie w plakatach i banerach reklamowych, jednak w niektórych przypadkach warto ją zastosować.

Każdy z nas może dowolnie zaprojektować firmową wizytówkę. Jeżeli jednak liczymy na sukces oraz jak największą liczbę klientów, warto zastosować się do podanych wyżej zasad. Pomogą one nam stworzyć kartę, wyróżniającą się spośród wielu innych, dzięki czemu nasza firma szybciej zostanie dostrzeżona.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

pl_PLPolish
pl_PLPolish